موشن گرافیک ها تصاویر متحرکی هستند که نقش بسزایی در تبلیغات و فعالیتهای رسانهای پیدا کرده اند.
در موشن گرافیک تصویر، صدا، فضا و حرکت به واسطه مهارت طراحان با هم ادغام میشود.
تا پیام راحت تر و سریع تر به مخاطب منتقل شود.
در زندگی روزمره نیز بارها و بارها با موشن گرافیک رو به رو شدهاید.
بسیاری از صفحات اینستاگرامی برند خود را از راه موشن گرافیک معرفی میکنند.
خیلی از ویدیوهای تبلیغاتی که پیش از ورود به اپلیکیشن مشاهده میکنید با دانش منحصر به فرد موشن گرافیک ساخته شدهاند.
موشن گرافیک های تبلیغاتی توانسته اند بازار تبلیغات را متحول کنند.
و یکی از شیوه های نوین بازاریابی دیجیتال به شمار می آیند.
در این مقاله به توضیح بازاریابی دیجیتال با موشن گرافیک و نقش آن در برندینگ شرکت ها می پردازیم.
بازاریابی دیجیتال چیست؟
قبل از هر چیز به توضیح مفهوم بازاریابی دیجیتال می پردازیم.
بازاریابی دیجیتال یعنی دستیابی به اهداف بازاریابی با استفاده از روشها و ابزارهای دنیای فناوری دیجیتال.
در این روش از تمامی ظرفیتها و کانالهای موجود در دنیای دیجیتال استفاده میشود تا اطلاعات به مشتری یا مصرف کننده رسانده شود.
بازاریابی دیجیتال از دو بخش یا دو فرآیند تشکیل شده است:
فشار و کشش
بخش فشار فرآیندی است :
که امکان دسترسی به مصرف کننده را ایجاد میکند و بر او تأثیر میگذارد.
در مقابل بخش کشش فرآیندی است که شما انجام میدهید تا زمانی که مصرفکننده به دنبال شما گشت شما را بیابد.
بسیاری از کمپانیها و کسب و کارها اکنون پذیرفتهاند که برای موفق شدن در امر بازاریابی، باید یک استراتژی دیجیتال در دستور کار خود قرار دهند.
مشاهده می شود در سال های اخیر اکثر کسب و کارهای مهم بخش عمده ای از هزینه بازاریابی خود را به بخش بازاریابی دیجیتال اختصاص می دهند.
برای اینکه در بازاریابی دیجیتال موفق باشیم در درجه اول باید این سوالات را از خودمان بپرسیم:
- من به دنبال جذب چه مخاطبی هستم؟
- می خواهم مخاطبان چه چیزی را یاد بگیرند؟ چه چیزی را به یاد بیاورند؟ یا انجام دهند؟
- می خواهم چه احساسی به آنها دست دهد.
خب حالا باید به دنبال محتوایی باشیم که سوالات بالا را دربرگیرد و متناسب با حوزه فعالیت ما باشد.
تصاویر کارتونی دوبعدی اخیرا خیلی محبوب شده اندو دیدگاه مردم نسبت به آنها صرفا سرگرمی است .
بنابراین مثل سایر پیغام های تبلیغاتی فقط از کنار آن نمی گذرند و جذب آن می شوند.
تا پایان دنبالش می کنند و حتی آن را برای دوستان خود ارسال می کنند.
پس با این حساب شما با به کارگیری بازاریابی دیجیتال با موشن گرافیک برنده بازی خواهید بود.
کافی است الگوی متناسب با کسب و کار خود را بیابید و شاهد افزایش چشمگیر مشتریان باشید.
چرا بازاریابی دیجیتال با موشن گرافیک؟
در این قسمت به ویژگی های بازاریابی دیجیتال با موشن گرافیک می پردازیم.
و مزایای آن را نسبت به دیگر روش های تبلیغات بررسی می کنیم.
برای داشتن یک بازاریابی دیجیتال موفق باید اصول زیر را رعایت کرد:
- بلند مدت فکر کنید و آینده را ببینید.
- اول یک طرح کلی بچینید و بعد شروع به حرکت کنید.
- همه جا و همیشه در دسترس باشید.
- محتوا مناسب برای تبلیغات خود داشته باشید.
- جامعه هدف خود را بشناسید.
- بروز باشید.
- از آزمون و خطا نترسید.
- از افراد حرفه ای استفاده کنید.
بازاریابی دیجیتال با موشن گرافیک تمام موارد بالا را برآورده می کند.
و به دلیل تنوع زیاد می تواند تمام شاخه های کسب و کار را در بگیرد.
در ادامه می بینیم که موشن گرافیک ها چه ویژگی هایی دارند که دنیای بازاریابی دیجیتال را متحول کردند.
سرعت بالا در انتقال مفهوم مورد نظر در بازاریابی دیجیتال با موشن گرافیک
امروزه روش های بسیار زیادی برای انتقال پیام به مخاطب هست.
یکی از مواردی که برای انتخاب روش انتقال پیام باید در نظر گرفته شود سرعت انتقال پیام است.
موشن گرافیک ها (تصاویر متحرک) حاصل تلفیق چندین تصویر است که به یک ویدئو تبدیل شده اند و حس حرکت را ایجاد می کند.
چون تصویر و صدا به کمک هم آمده اند سرعت انتقال پیام بسیار بیشتر از یک تبلیغ متنی است.
بیزینس های زیادی از این راه برای جلب توجه مخاطبان و مشتری های بالقوه استفاده می کنند.
افراد تنها با یک کلیک موس اطلاعاتی که نیاز دارند را به صورت آنلاین دریافت می کنند و تبلیغ کنندگان به راحتی و به سرعت برند خود را معرفی می کنند.
مخاطب بعد از دیدن موشن گرافیک در کمترین زمان تحت تاثیر برند خدمات و یا محصولات شما قرار گرفته و آماده می شود تا در جهت هدف تجاری شما حرکت کند.
بنابراین فاکتور مهم و اساسی سرعت انتقال پیام به خوبی در بازاریابی دیجیتال با موشن گرافیک فراهم شده است.
توضیح تمام ویژگی های مورد نظر یک محصول از طریق بازاریابی دیجیتال با موشن گرافیک
اولین فاکتور موردنظر برای دیگر شرکت ها انتخاب بهترین محصول متناسب با نیاز آن هاست.
موشن گرافیک تمام ویژگی های محصولتان را به راحتی توضیح می دهد.
برتری های شما را با سادگی تمام شرح می دهد. خدمات شرکت را با المان های تصویری متحرک نشان می دهد.
امتیازات و افتخارات برند شما را با شفافیت توضیح می دهد.
و این یعنی شما فرصت دارید در کمترین زمان ممکن توضیح دهید چرا بهترین هستید و چرا دیگران باید محصول شما را انتخاب کنند.
بازاریابی دیجیتال با موشن گرافیک موضوعات پیچیده را به یک پیام شفاف تبدیل می کند.
زمانی که محصول و خدمات ما نوآورانه هستند و مردم هنوز آشنایی چندانی با آن ندارند بازاریابی دیجیتال با موشن گرافیک به کمک ما می آید.
ما نمی توانیم تمام تجارت خود را به صورت حضوری و رو در رو برای دیگران توضیح دهیم به گونه ای که ابهامی برای آن ها باقی نماند.
در بسیاری از موارد از طریق متن، عکس، پیام صوتی و یا تهیه یه ویدئو چند دقیقه ای سعی می کنیم در مورد خدمات خود توضیح دهیم.
اما گوش دادن به این موارد برای همه جذابیتی ندارد.
پس قبل از هر چیز باید ببینیم چه چیزی مردم را سرگرم می کند و آن ها را برای توقف و زوم روی محصول مشتاق می کند.
بازاریابی دیجیتال با موشن گرافیک امکان این را فراهم می کند که مشتریان در چند دقیقه با کل تجارت شما به صورت شفاف آشنا شوند.
موشن گرافیک قابلیت تلفیق و ترکیب جریان اطلاعات به یک پیام منسجم را دارد.
این پیام به شما در توضیح ویژگی محصولات، خدمات، تعرفه ها، قوانین و سیاست گذاری ها کمک می کند.
در واقع بازاریابی دیجیتال با موشن گرافیک پیام اصلی فروش را انتقال داده و آن را بیش از حد دشوار نمی کند این امر با حفظ جلوه های بصری صورت می گیرد.
اگر به دنبال یک معرفی ساده و مشخص از محصول و خدمت خود هستید، بازاریابی دیجیتال با موشن گرافیک بهترین انتخاب خواهد بود.
بازاریابی دیجیتال با موشن گرافیک باعث اشتیاق مخاطب برای ورود به مسئله می شود
یکی از راه ها برای جلب نظر دیگران برای ورود به یک موضوع، ایجاد پرسش و طرح مسئله است.
موشن گرافیک ها این سوال را از جانب شخصیت های کارتونی مطرح می کنند و بعد از اینکه ذهن مخاطب درگیر این پرسش شد به دنبال جواب می روند.
در این مرحله از بازاریابی دیجیتال با موشن گرافیک، راه حلی برای این مشکل ارائه می دهید.
نشان می دهید محصول شما چه مزایایی را در بر خواهد داشت و چگونه با توجه به نیازهای مشتریان قابل تنظیم است.
بازاریابی دیجیتال با موشن گرافیک باعث می شود مخاطب تا پایان تبلیغ شما را دنبال کند.
به دلیل جاذبه هایی که یک ویدئو موشن گرافیک دارد مخاطب جذب می شود تا به حرف آن تا پایان گوش دهد.
به خصوص اگر موشن گرافیک به صورت یک داستان بیان شود مخاطب مشتاق می شود تا پایان آن را ببیند.
بنابراین کل تبلیغ شما به طور تمام دیده می شود.
- تصاویر جذاب برای کسانی که اطلاعات را با چشم خود دریافت می کنند.
- متن و اعداد و اطلاعات برای کسانی که به خواندن علاقه مندند.
- روخوانی متون برای کسانی که دوست دارند اطلاعات را از طریق گوش دادن دریافت کنند.
- البته اندکی احساسات که به آنها انگیزه امتحان کردن دهد.
بازاریابی دیجیتال با موشن گرافیک باعث جذب مخاطب از گروه های مختلف می شود.
تنوعی که در ساخت موشن گرافیک ها وجود دارد باعث می شود که همه اقشار جامعه را جذب کند.
برای ساخت هر موشن گرافیک با توجه به کسب و کار موردنظر می توان از پلتفرم های مختلفی استفاده کرد.
بنابراین بازاریابی دیجیتال با موشن گرافیک باعث ارتباط برقرار کردن صاحبان کسب و کار با تعداد کثیری از مخاطبان خواهد شد.
بنابراین با بازاریابی دیجیتال با موشن گرافیک، بازدهی یک تبلیغ بالا می رود و نرخ بازگشت سرمایه شرکت ها به طور قابل ملاحظه ای افزایش می یابد.
از طریق بازاریابی دیجیتال با موشن گرافیک تبلیغ شما قابل اشتراک خواهد بود و به راحتی دهان به دهان خواهد شد (بازاریابی نفر به نفر )
یک تجربه کوتاه و ساده است که نه تنها اطلاعات ارائه می دهد، بلکه داستانی هم روایت می کند.
محتوایی که مهیج و قابل اشتراک باشد، به راحتی دهان به دهان خواهد شد.
این یعنی اگر موشن گرافیک خوش ساخت باشد، به راحتی تبدیل به بخشی از زندگی روزمره خواهد شد.
افراد اگر حس کنند این ویدئو برایشان سرگرمکننده بوده است خودبهخود آن را برای دوستانشان ارسال میکنند این کار باعث پخش ویروسی تبلیغ شما میشود.
بازاریابی دیجیتال با موشن گرافیک ارتباط بین شما و مشتریان را با هماهنگی تصویر و صدا محقق می کند.
ارتباط منجر به اعتماد میشود و اعتماد باعث افزایش فروش خواهد شد.
به این ترتیب بازاریابی دیجیتال با موشن گرافیک، باعث حفظ مشتریان قبلی و به دست آوردن مشتریان جدید خواهد شد.
متناسب سازی برخی از محصولات خاص با گروههایی خاص از طریق بازاریابی دیجیتال با موشن گرافیک
ما در این رابطه درباره سفارشیسازی (سفارشی سازی عاملی است که محصولات را با درخواستهای هر مشتری متناسب میسازد) صحبت نمی کنیم.
بلکه منظورمان متناسبسازی برخی از محصولات خاص با گروههایی خاص از مشتریان است.
ویژگی چندمنظوره بودن بازاریابی دیجیتال با موشن گرافیک این امکان را می دهد که با توجه به نوع مخاطب و یا یک گروه سنی خاص تبلیغات مورد نظر را تنظیم کنیم.
بازاریابی دیجیتال با موشن گرافیک راهی مناسب برای پیدا کردن مشتریان هدفمند
با افزایش مخاطبان محتواهای دیجیتال نحوه دستیابی کسبوکارها به مخاطبانشان نیز تغییر کرده است.
امروزه برنامههای انتشار ویدیو مانند یوتیوب و فیس بوک در سرتاسر دنیا و نیز اینستاگرام و تلگرام و آپارات در کشور ما خیلی بیشتر از قبل به بیشتر دیده شدن ویدئومارکتینگ ها کمک می کند.
بازاریابی دیجیتال با موشن گرافیک برای برقراری ارتباط فردبهفرد و تشویق به ارتباطات ماندگار (نه ارتباط به دلایل خاص مثل جشنواره فروش و …) راه حل بسیار مناسبی است.
در بازاریابی دیجیتال با موشن گرافیک امکان ارائه تحلیلهای شفاف وجود دارد
تاکنون تحلیل اطلاعات و دادههای آنلاین زمانبر بود.
کارشناسان آمار مجبور بودند دادهها را به نمودار تبدیل کنند تا بدین طریق قابل استفاده شده و شرکتها هم بتوانند آنها را پیگیری و مورد استفاده قرار دهند.
اما امروزه از طریق ابزارهای خردسازی و مصورسازی دادهها، بازار و تجارت میتوانند بسیار بهتر و سریعتر آنها را بفهمند.
با ارائه گراف های ساده در بازایابی دیجیتال با موشن گرافیک می توانیم روند رشد و همچنین برتری های محصول و خدمات خود با دیگران را به صورت شفاف به نمایش بگذاریم.
بازاریابی دیجیتال با موشن گرافیک در مقایسه با تیزرهای ویدئویی دیگر هزینه پایین تری دارد
بازاریابی ویدئویی موضوع تازه ای نیست.
موفق ترین افراد در کسب و کارها، دهه ها از این روش بهره گرفته و به نتایج موفقیت آمیزی دست یافته اند.
نکته اینجاست که تکنولوژی به حدی پیشرفت داشته که روش های جدیدی برای ساخت ویدئو ارائه شده است.
در این روش ها دیگر نیازی به استخدام بازیگران حرفه ای، اجاره استودیو یا خرید لوازم گران قیمت ساخت فیلم نخواهید داشت.
و این یعنی صرفه جویی در زمان و هزینه های پرداختی.
در واقع برای تولید یک ویدئوی خوش ساخت و مناسب به روش موشن گرافیک، هزینه های پرداختی و زمان صرف شده بسیار کمتر خواهند بود.
این از مزیت های ویژه بازاریابی دیجیتال با موشن گرافیک است.
بازاریابی دیجیتال با موشن گرافیک از طریق موبایل
بهرهبرداری از بازاریابی موبایلی با گسترش تکنولوژی تلفن همراه جایگاه ویژهای در زندگی ما پیداکرده است.
موشن گرافیک و ویدئو مارکتینگ از این ابزار برای نشان دادن خود بیبهره نیستند.
بنابراین بازاریابان اینترنتی میبایست ارائه محصولات و خدمات خود را بر اساس کارایی بر موبایل (mobile-friendly) ادامه دهند.
این ضرورت با تجزیهوتحلیل بهتر اطلاعات مخاطبان، بر اساس وب قرار دادن برند کسبوکار صورت می گیرد.
تبلیغات از طریق موبایل که همواره در دسترس مشتریان است ادامه خواهد داشت.
تمرکز بر سفر مشتری از طریق بازاریابی دیجیتال با موشن گرافیک
بازاریابانی که عملکردشان به روز و مدرن است بازاریابانی هستند که میدانند ترکیب زندگی فیزیکی و دیجیتال ما به تمامی اشکال بسیار پیچیده و توقفناپذیر در حال ادامه یافتن است.
بنابراین آنها به دنبال راههایی هستند که فرصتهای بازاریافتی را از طریق فیزیکی و سنتی و روشهای دیجیتال ایجاد میکنند.
بازاریابی دیجیتال با موشن گرافیک به تک کانال گفتگو توجه کمتری دارند و خود را متوجه کل سفر مشتری میسازند.
سفری که امروزه اغلب شامل تعامل با مردم در تمامی کانالهای موجود در مسیر به سمت تغییر و دگرگونی میباشد.
اگر سفر مشتری را درک کنیم، در واقع قادر خواهیم بود تا به دو حوزه دیجیتال و فیزیکی نگاه کنیم و از این طریق بفهمیم که مردم چگونه خرید میکنند و یا این که چگونه برندهایمان را تجربه و لمس میکنند.
مثلاً مردم برای خرید به فیسبوک نمیروند، اما از طریق تعامل با چند نفر در یک پست فیسبوک بر خرید آینده آنها تاثیرگذار خواهد بود.
بنابراین تمرکز بر سفر مشتری مهمتر از تمرکز بر بهینهسازی تغییر و دگرگونی کانالی خاص خواهد بود.
با در نظر گرفتن تغییرات مشتریان و اثرپذیری آن ها از محیط و سایر عوامل سعی می شود تا شخصیت های موشن گرافیک هم از این الگوها پیروی کنند.
به این ترتیب میزان همزادپنداری مخاطب با شخصیت های موشن گرافیک بیشتر می شود.
به دلیل انعطاف پذیری بازاریابی دیجیتال با موشن گرافیک می توان آن را براساس نیاز مشتریان تنظیم کرد و هم بعد دیجیتال و هم بعد سنتی مخاطبان را لحاظ نمود.
بازاریابی دیجیتال با موشن گرافیک فوق العاده متقاعدکننده است
بزرگترین ویژگی بازاریابی دیجیتال با موشن گرافیک توانایی متقاعد کردن مشتری است.
حضور شخصیت های کارتونی و روایت داستان آن ها باعث می شود افراد به لحاظ روانی مجاب شوند که راه حل مشکل آن ها خدمت و محصول شماست.
برند سازی از طریق بازاریابی دیجیتال با موشن گرافیک
مردم ویدیوهای خوش ساخت و جالب توجه را راحت تر به یاد خواهند آورد و در این مورد قدرت حافظه تصویری را نباید دست کم گرفت.
احتمالا مخاطب بعد از ارائه چند باره خدمات و محصولات در کنار نام برند، آن را راحت تر به خاطر خواهد آورد.
پیامی کوتاه که به شکلی جذاب ارائه شده باشد، زودتر دریافت شده و بیشتر در خاطر خواهد ماند.
یک ویدیوی موشن گرافیک خوب اعتمادسازی ایجاد نموده که به شما به عنوان صاحب کسب و کار یا بازاریاب در رسیدن به هدف کمک می کند.
به همین دلیل است که برندهایی مانند Dropbox ،Google ،CrazyEgg، Inbenta و بسیاری دیگر از بازاریابی دیجیتال با موشن گرافیک برای تبلیغ محصول و خدمات خود استفاده می کنند.
حتی کوچکترین عضو یک شرکت نیز می تواند به قدری شهرت یابد که معرفی محصولات و خدمات جدید و تعاملات با مخاطبین به اعتبار او انجام شود.
انتخاب سبک مناسب برای برند سازی از طریق بازاریابی دیجیتال با موشن گرافیک اندکی به رفتن به یک رستوران جدید شباهت دارد.
منویی به شما می دهند که همه چیز در آن به نظر فوق العاده می آید، اما نمی دانید که از غذا خوشتان خواهد آمد یا خیر.
بنابراین انتخاب موشن گرافیک مرتبط با حوزه کسب و کار شما از اهمیت ویژه ای برخوردار است.
یک موشن گرافیک بی ربط حتی می تواند اثر سوئی بر تجارت و برند شما بگذارد.
از طریق بازاریابی دیجیتال با موشن گرافیک می توانیم برند خود را در رقابت پیروز کرده و مشتریان را وادار به خرید کنیم.
از آنجایی که ظاهر اهمیت فراوانی دارد و اولین حس محرک برای انجام یک خرید حس بینایی است، یک لوگوموشن حرفه ای و چشمگیر می تواند برند ما را به خوبی معرفی کند.
امتیاز ویژه بازاریابی دیجیتال با موشن گرافیک ها این است که می توانیم به راحتی تبلیغ موردنظر را با نام و برند خود سازگار کنیم.
طیف رنگی، ظاهر هر یک از عناصر، و جریان انیمیشن، همه و همه قابل تغییر و دستکاری هستند تا شما بهترین حالت را برای ویدیو را بیابید.
برای موارد رسمی می توان از سبک هایی با شخصیت محوری کمتر و المان های جدی تری استفاده نمود.
به خصوص زمانی که شما به تازگی وارد بازاریابی ویدیویی شده باشید و از واکنش ها و سلایق مخاطبین به خوبی آگاه نباشید.
بازخورد به موقع در بازاریابی دیجیتال با موشن گرافیک
معمولا برای ویدئوها نظرات بیشتری ثبت می شود. طبیعی است که مشتری به جای خواندن مختصری از خدمات یا محصولات ارائه شده، ترجیح می دهد ویدئویی مربوط به آن را تماشا کند.
همه دوست دارند ویدئوهای کوتاه بامزه را ببینند و درباره آن با دوستان گفتگو کنند.
پس از این نظر بازاریابی دیجیتال با موشن گرافیک ها یکی از منابع بی پایان کسب نظرات مشتریان بر روی محصول و شرکت ها می باشند.
تجزیه و تحلیل دقیق بازخوردها مسیر مناسب جهت بهبود و به روز رسانی بیشتر را مشخص می کنند.
در نهایت از طریق بازاریابی دیجیتال با موشن گرافیک می توانید ثابت کنید بهترین هستید
موشن گرافیک امکان توضیح بی نظیر بودن محصول به مشتری را بدون از دست رفتن حوصله او فراهم می کند.
برای کسب موفقیت باید در کاری که ارائه می دهید بهترین باشید.
آینده بازاریابی دیجیتال با موشن گرافیک چگونه خواهد بود؟
رسوم و شیوه ها در فضای اینترنت نسبت به هر جای دیگر سریعتر در حرکتند.
با این حال محبوبیت موشن گرافیک در حال افزایش است.
محتوای ویدئویی از همیشه محبوب تر هستند و موشن گرافیک به بهبود این روند کمک جالب توجهی می کند.
یک ویدیوی جذاب به هر هدفی که در ذهن داشته باشید چه تولید یک محصول جدید باشد یا خدماتی که از طریق بهینه سازی موتورهای جستجو ارائه می شود، شناخت برند را افزایش می دهد.
همچنین از طریق بازاریابی شبکه های اجتماعی آن را منتشر می کند و از این نظر ابزاری ایده آل برای فروش به حساب می آید.
جمع بندی
در فضای بازار اشباع شده، صرفاً دیده شدن موضوع اساسی نیست بلکه باید مستقیماً قابل تشخیص و از این مهمتر، به یادماندنی باشید.
وقتی قادر باشید که پیام برند خود را در تمامی جنبههای موشن گرافیک خود بگنجانید، قدرتی از کاربری را خواهید داشت که دیگر ابزار به شما نمیدهند.
از طریق بازاریابی دیجیتال با موشن گرافیک ثابت کنید بهترین هستید.