موشن گرافیک همان گرافیک متحرک است یعنی هرچه در شاخه طراحی گرافیک ( Graphic design) خلق شود و به آن حرکت داده شود ، موشن گرافیک خوانده می شود.
در بسیاری از مواقع خط و مرز مشخصی برای انیمیشن و موشن گرافیک وجود ندارد.
اما به طور کلی در انیمیشن ها بیشتر تمرکز بر روی موجوداتی است که زنده هستند، حرف می زنند و یا به هر صورت با یکدیگر ارتباط برقرار می کنند .
اما در ساخت موشن گرافیک تمرکز بر روی طراحی های گرافیکی و حرکت دادن آن ها است .
بطور مثال حرکت دادن لوگوی یک شرکت و یا به هم پیوستن و تشکیل اجزای لوگو یک موشن گرافیک به حساب می آید.
موشن گرافیک ها می توانند در یک فضای دو بعدی ، تشکیل شده از وکتور ها ( گرافیک برداری یا همان وکتور: تصاویری تولید شده توسط کامپیوتر بوسیله اجزا هندسی را وکتور می نامند ، از قابلیت وکتور ها این است که این تصاویر با تغییر اندازه کیفیت خود را از دست نمی دهند ) بوجود بیایند یا با ادغام یک گرافیک متحرک با یک فیلم ساخته شوند.
موشن گرافیک را میتوان اینگونه تعریف کرد:
دانش ادغام تصاویر و حرکت آنها به همراه صدا که در ساخت تیزر تبلیغاتی،انیمیشن های دوبعدی، برنامه های آموزشی و…کاربرد دارد. و عدم نیاز به دوربین و نور و فیلمبرداری و عدم نیاز به بازیگرواستفاده از رنگ های جذاب، تصاویر گرافیکی متنوع و خلق افکت هایی با جذب مخاطب همگی دلایلی هستند که موشن گرافیک امروزه جزو پرطرفدارترین روشها به ویژه برای تبلیغات مورد استفاده است.
تاریخچه موشن گرافیک
آغاز رسمی این نوع هنر به عنوان متحرک سازی گرافیکی را شخصی به نام John Whitneyانیمیشن ساز مشهور در سال 1960 پایه گذاری کرد و یک شرکت به نام Motion Graphics Inc تاسیس کرد که در زمان خودش معروف شد و توانست این سبک هنری را در جهان جا بیندازد.
در ابتدا از موشن گرافیک تنها برای متحرک سازی لوگوها استفاده می شد و بسیاری از شرکت ها و شبکه های تلوزیونی از این روش استفاده می کردند .
مدتی بعد تکنیک های سینمایی با گرافیک متحرک تلفیق شد و شکل جدیدی را بوجود آورد که بسیار مورد توجه واقع شد و باعث شد اکثر کسب و کار ها و شرکت ها گرافیک متحرک برای تبلیغات و انتقال محتوا به مخاطبان انتخاب کنند.
چرا موشن گرافیک ؟
سوال مهم این است که چرا موشن گرافیک باید مناسب برای تبلیغات و معرفی محصولات و خدمات مختلف باشد؟
پاسخ این است که طبق بررسی های مختلف یکی از مهمترین موارد در بازاریابی سه مورد “عکس” ، “نوشته” و “صوت” است.
تصاویر 60,000 بار سریعتر از متن مورد تحلیل قرار گرفته می شود .
90% اطلاعاتی که به مغز می رسد بصری است پس مردم مطالب بصری را بسیار ساده تر حفظ می کنند.
حال اگر تصویر متحرک باشد ویدیو می شود در نتیجه مردم محتوای ویدیویی را بسیار ساده تر درک می کنند.
یک دقیقه از ویدیو ارزش 1.8 میلیون کلمه را دارد!
حال ثابت شد ویدیو تاثیر بالایی دارد حال می پردازیم به نوع ویدیو.
موشن گرافیک یکی از بهترین قالب های ویدیویی است و طراحی ساده برای درک بهتر دارد و انعطاف پذیری بالایی دارد بنابراین روش موثر بازاریابی سال های اخیر است.
کاربردهای موشن گرافیک :
تیزرهای موشن گرافیک معمولا دو خصوصیت دارند:
- از طریق عناصر بصری گرافیکی تاثیر فوری و جلب توجه کننده ای روی مخاطب می گذارند.
- همچون دیگر آثار گرافیکی موجز، مینیمال، سمبولیک و نشانه محور هستند.
این دو خصوصیت موجب می شود که هم در فیلم هایی که با هدف برندینگ تولید می شوند کاربرد زیادی داشته باشند.
و هم در فیلم هایی که به تشریح یک فرآیند می پردازند و مخصوصا فیلم های آموزشی کاربرد بسیاری داشته باشند.
تاثیر گذاری رنگ، فرم، بافت، حرکت و… در کنار موسیقی و افکت صدا می تواند برند مورد نظر را در حافظه مخاطب حک کند.
و رنگ سازمانی، لوگو، تایپوگرافی و دیگر عناصر یک برند را به ناخود آگاه ذهن بینند ببرد.
erهاهویت سازی لوگو و برند در تقریبا تمامی شبکه های تلویزیونی توسط تیزرها، آرم استیشن ها، وله ها، تیتراژ،اعلام برنامه ها و میان برنامه های موشن گرافیک انجام می شود.
از سوی دیگر موجز بودن و سادگی مینیمالیستی موشن گرافیک و استفاده از نماد ها کمک می کند تا برای اهداف آموزشی و پرزنت ها بسیار مفید باشد.
به عنوان مثال تشریح یک ایده استارتاپی و یا فرایندی که قرار است اجرا شود اما مردم از ساز و کار آن اطلاعی ندارند با این روش بسیار مناسب است.
از سوی دیگر با توجه به اینکه عنصر داستان و درام در موشن گرافیک نسبتا کمرنگتر از دیگر تکنیک های فیلم سازی است می توان گفت که عمق و ماندگاری اثر تبلیغات و محتوای این آثار کمتر از تکنیک های دیگری چون انیمیشن های داستانی است.
شاید بتوان گفت تاثیری سریع و قوی اما با ماندگاری قدری محدود تر.
تفاوت انیمیشن وموشن گرافیک :
- شخصیت ها جزو ساختار اصلی انیمیشن هستند اما در موشن گرافیک این طور نیست.
- در انیمیشن محتوا به صورت داستان بیان می شود اما گرافیک متحرک با بیان ساده تر در زمان کوتاه تر با استفاده از ترکیب بندی و حرکت محتوا بیان می شود .
- موضوع انیمیشن بیشتر موضوعات احساسی،داستانی و… است ولی در گرافیک متحرک جنبه ی تبلیغاتی،معرفی محصول، معرفی کسب و کار و آموزشی است .
- انیمیشن جلوه های پیچیده و شخصیت ها و محیط های با جزئیات تری نسبت به آن دیگری وجود دارد .
- انیمیشن از موشن و حرکت های پیچیده تری نسبت به گرافیک متحرک استفاده می شود .
- در انیمیشن موضوع شخصی سازی و مدل سازی چارچوب اصلی است اما موشن گرافیک رساندن ساده محتوا به مخاطب و مانور روی جلوه های بصری چارچوب اصلی است .
به صورت کلی motion graphic شکل ساده ای از انیمیشن است که با تمرکز بر روی انتقال مفهوم ، برای تبلیغات مورد استفاده قرار می گیرد.
دیگرکاربردهای موشن گرافیک
در معرفی کسب و کار جدید کاربرد فراوانی دارد
شرکت ها و موسسه ها این نوع تبلیغ را انتخاب اول خود می دانند زیرا محتوا ، محصول و خدمات خود به ساده ترین روش به مخاطبان خود ارجاع می دهند و باعث می شود مخاطبان با کسب و کارشان اشنا شوند و یک تبلیغات با بازدهی بالا داشته باشند.
کاربرد های دیگر موشن گرافیک در سایت های مختلف برای تعامل با کاربران است که بسیار تاثیر گذار خواهد بود .
همچنین در آموزش ها کاربرد فراوانی دارد موشن گرافیک می تواند یک محتوا را به خوبی به کاربر اطلاع دهد.
از دیگر کاربرد ها معرفی اپلیکیشن است که می تواند به خوبی محتوا و کارایی اپلیکیشن را به مخاطب بیان کند.
همچنین می تواند در معرفی یک محصول جدید یا یک کالای جدید زمینه ی تبلیغات مناسبی باشد .
۱۲- مورد از انواع موشن گرافیک:
۱- ویدیوهای توضیحی
این ویدیوها بازه ی بزرگی را دربر می گیرند و می توان گفت معمول ترین روش استفاده از موشن گرافیک ساخت همین ویدیوها است.
ویدیوهای توضیحی پروسه پیچیده ای را فراهم می کنند که ازانیمیشن جدا جدا و تکه تکه برای ساختن پروسه توضیح استفاده می شود.
این قطعات انیمیشن با کنارهم قرارگرفتن یک تصویر بزرگ را می سازند.
این روش باعث می شود مردم به صورت عاطفی با آن برند ارتباط برقرار
کنند زیرا شما دارید به صورت داستان وار برند را معرفی می کنید.
ترجیح مردم این است که یک ویدیو درباره خصوصیات محصول ببینند تا اینکه اطلاعات را درسایت بررسی کنند .
یک ویدیومی تواند یک باکس فروش محصولی باشد که بصورت عاطفی داستانی ایجاد کند تا به این طریق خط فروش محصول شما را افزایش دهد.
۲- بازاریابی محصول
این مورد می تواند تحت ویدیوهای توضیحی قرار بگیرد.
روش خوبی که نه تنها داستانی درباره محصول شما بازگو می کند بلکه می تواند چگونگی استفاده ازآن محصول راهم بیان کند.
بعضی ازمحصولاتی که ما استفاده می کنیم ممکن است پیچیدگی هایی داشته باشند که موشن گرافی می تواند به عنوان یک کمک رسان عمل کند.
چه محصولات ما فیزیکی باشند وچه دیجیتال.
درهردو مورد موشن گرافیک می تواند شبهات استفاده ازآن را برطرف نماید.
۳- انیمیشن های محیط کاربری
ازتوانایی های موشن گرافیک می توان برای نمایش انواع انیمیشن منوها و اسلایدها استفاده کرد تا بقیه فهم بهتری از کاربری آن داشته باشند.
این دسته بندی می تواند در موشن گرافیک های بازاریابی محصول هم قرار بگیرد.
زیرا به نوعی محصول ما که یک اپلیکیشن یا نرم افزارمی باشد را معرفی می کند.
این مدل موشن گرافیک ارتباط بهتری بین گرافیست و توسعه دهنده (برنامه نویس) برقرار می کند تا درک بهتری از محصول نهایی داشته باشند.
۴- آیکون
روش دیگری که می تواند صفحه نرم افزار یا اپلیکیشن را بهتر نشان دهد استفاده از انیمیشن در آیکون ها است که باعث ایجاد پویایی بیشتراپلیکیشن می شود.
امروزه این امکان فراهم شده تا انیمیشن های جذابی برای سایت ها و اپلیکیشن ها ایجاد کرد بدون اینکه سرعت سایت پایین بیاید.
۵-لوگو
این مدل می تواند کمک زیادی درجهت برند سازی شما باشد.
انیمیت کردن لوگوبسیارلذت بخش است و این مدل موشن گرافیک می تواند برند را جذاب تر نشان دهد و یک نشاطی را به نام تجاری اضافه کند.
۶-فیلم کوتاه
دراین زمینه دو دسته ی انیمیشن ها و موشن گرافیک ها می توانند به هم تبدیل شوند.
با این تفاوت که درموشن گرافیک ازاشکال ساده تراستفاده می شود اما در انیمیشن جزئیات بیشتر وشخصیت پردازی ها بکار گرفته می شود.
باید توجه داشته باشید در ساخت فیلم کوتاه به وسیله موشن گرافیک شما دارید به انیمیشن نزدیک می شوید اما خط شخصیت پردازی و جان بخشی این دو را از هم جدا می کند.
چیزی که به موشن گرافیک قدرت می دهد توانایی وارد شدن به دنیایی از تصورات می باشد.
۷- عنوان ( عنوان فیلم و تلویزیون)
شایدبتوان گفت یکی از پایه های شکل گیری موشن گرافیک ساخت عنوان فیلم بوده است.
شما خیلی ازعناوین فیلم ها وسریال های تلویزیونی را می بینید که با استفاده از موشن گرافیک ساخته شده اند.
۸- پرزنتیشن (presentation)
در ارائه ی مقاله ها و سخنرانی می شود از قدرت موشن گرافیک استفاده کرد و به نوشته ها و عکس ها حرکت داد.
همچنین می شود به مفاهیم و نمودارها انیمیشن اضافه کرد.
این موارد باعث بهبود ارائه و انتقال بهتر مفاهیم می شود.
۹- اینفوگرافیک
شما گراف ها و المان ها و نمودارها را در یک اینفوگرافیک می توانید انیمیت کنید و با این کار موارد مهم تر را برجسته نمایید. همچنین می توانید کاری کنید تا مخاطب متوجه شود که کدام قسمت باید اول خوانده شود.
ساخت انیمیشن برای اینفوگرافیک های تعاملی یک اصل به حساب می آید و موشن گرافیک می تواند باعث پایدارتر بودن اینفوگرافیک شما شود .
۱۰- برودکستینگ Broadcasting
برودکستینگ یا گرافیک پخش، همان دسته از موشن گرافیک هایی هستند که شما در اخبار،رویدادهای ورزشی و استودیوهای خبری زنده مشاهده می کنید.
از زیرنویسهای شبکه های زنده تا نمایش نام ها و اماکن دراعلان خبرها می تواند در این دسته جا بگیرد و شما روزانه تعداد زیادی از این موشن گرافیک ها را شاهد هستید.
۱۱- گیف Gifs
یکی از مدل های قدیمی اما خوب در موشن گرافیک است.
اگرفایل گیف درست و اصولی ساخته شود می تواند وظایف یک موشن گرافیک را انجام بدهد.
به عنوان مثال یک گیف خوب درشبکه های اجتماعی به خوبی می تواند دست به دست شود و همچنین می تواند درارائه مطلب کمک زیادی به پویایی پست مورد نظرداشته باشد.
۱۲- واقعیت مجازی VR
فناوری واقعیت مجازی تجربه قرارگیری در یک محیط کاملا مجازی و دیجیتال است.
در این محیط دیجیتال می شود با کمک موشن گرافیک پویایی زیادی به فضای سه بعدی داد و قلمروی جدیدی روی موشن گرافیک (مخصوصا موشن گرافیک ۳۶۰ درجه) باز می شود.
این فیلد یکی از جدیدترین زمینه های استفاده موشن گرافیک می باشد.
و هر روزه مثالهای زیادی از بازی ها و سرگرمی ها رامی توان دید که از موشن گرافیک در واقعیت مجازی استفاده می کنند.
اهمیت موشن گرافیک
دنیای طراحی و گرافیک در طول چند دهه اخیر پیشرفتهای چشمگیری کرده است.
زمانی برای ساخت یک فیلم کارتونی نقاشیهایی را روی کاغذ میکشیدند و با برگ زدن آنها کارتون متحرک میساختند.
اما امروزه غولهای نرم افزاری پا به میدان گذاشتهاند و امکان ساخت انیمیشنهای پیشرفته و با کیفیت را فراهم کردهاند. گرافیک پیوند محکمی با زندگی انسانها خورده و ویدئوهای گرافیکی که اصطلاحاً موشن گرافیک نامیده میشوند، سهم چشمگیری از صنعت هنر و بازار تبلیغات را برعهده گرفتهاند. موشن گرافیک ها به دلیل جذابیت و انعطاف بالایی که در انتقال پیام دارند، محبوبیت بسیاری پیدا کردهاند.
و در برخی اوقات میتوانند به دلیل اثرگذاری بالایی که دارند، دیدگاه یک جامعه را در موضوعی معین به کلی تغییر دهند.